نگهداری کمپرسور اسکرو

تعمیرات ایرند

نگهداری کمپرسور اسکرو

نگهداری کمپرسور اسکرو برای اطمینان از کارکرد کمپرسور اسکرو بدون خرابی در طول عمر آن، نیاز به نگهداری پیشگیرانه می باشد. زیرا شرایط نگهداری و کارکرد یک کمپرسور یکی از عوامل اصلی طول عمر کمپرسور اسکرو می باشد. در زیر لیست موارد نگهداری پیشگیرانه آمده است و بهترین نگهداری استفاده از کاتالوگ های ارائه شده توسط شرکت سازنده است هرچند پیشنهادات ما را می تواند برای بسیاری از چیلرهای تراکمی و سردخانه ها به کار برده شود.

ثبت رکورد

رکورد گیری شرایط کارکرد هر چهار ساعت و حداقل ۱ بار در طول شیفت باعث می شود پرسنل با کارکرد سیستم آشنا شوند و همچنین مشکلاتی که در سیستم در طول زمان بوجود می آید، مشخص شود و هرگونه انحراف از حالت طبیعی کارکرد توسط پرسنل به سرعت تشخیص داده می شود و می توان سریعا اقدام به رفع مشکل کرد. بعضی موارد عادی تاثیری بزرگ بر روی کارکرد کل سیستم می تواند داشته باشد. از قبیل: دمای بالا و پایین دیسچارج، دمای بالا و پایین روغن، فشار پایین روغن و درصد تغییرات آمپر.

 دما

دمای دیسچارج پایینتر از حد طبیعی می تواند نشانه تزریق مبرد مایع زیادی و یا برگشت مایع به کمپرسور باشد. دمای دیسچارج بالا می تواند نشانه وضعیت اشتباه Vi(نسبت حجم)، تغذیه روغن نامناسب، دمای سوپرهیت بالای ساکشن و… باشد.

دمای روغن کمپرسور اسکرو:

دمای پایین زیاد روغن می تواند تاثیر معکوس بر قدرت روغنکاری بگذارد.

اگر دمای روغن خیلی پایین باشد، ممکن است مبرد به خط روغن وارد شود و نتیجه آن ورود به حفره های بلبرینگ است.

درصورتی که شرایط کارکرد کمپرسور اسکرو تغییری نکرده باشد و در حالت حداکثر بار، آمپر مصرفی افزایش یابد می تواند نشانه مشکل در بلبرینگ ها باشد.

اندازه گیری حرکت محوری روتور می تواند در تعیین شرایط بلبرینگ موثر باشد. با حرکت محوری رو به جلو و عقب روتور و مقایسه آن با تلورانس های ازبیلت کارخانه سازنده، می توان حرکت اضافی را تشخیص داد. به صورت واضح می توان در صورت برآمدگی داشتن، این قضیه را اندازه گیری کرد هرچند برای مشاهده این امر در کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک بایستی کمپرسور با باز کرد.

برای کمپرسورهای دارای رولبرینگ های ضد اصطکاک مقاوم در برابر حرکت شعاعی، اندازه دقیق را تنها می توان از طریق فیلر بدست آورد. در صورت حرکت اضافی روتور در جهت شعاعی، دنبال چیزی نگردید زیرا این قضیه نشان آسیب بلبرینگ است.

آنالیز روغن

استفاده از روغن مناسب برای کمپرسور می تواند در طول عمر کمپرسور بسیار موثر باشد. مطمئن شوید که کیفیت روغن مورد استفاده شما مطابق با پیشنهاد سازنده است که در دستورالعمل کمپرسور موجود است. آنالیز رفتار روغن کمپرسور می تواند به اپراتور در درک شرایط و وضعیت روغن کمک کننده باشد و برای اپراتور زمان تعویض را مشخص کند. آنالیز روغن شامل ویسکوزیته، رطوبت، فلزات موجود در روغن، ذرات خارجی و میزان اسیدی بودن روغن است که موارد فوق را می توان با پیشنهاد شرکت سازنده در مورد کیفیت روغن مقایسه کرد.
ارتعاش

آنالیز ارتعاش روشی موثر برای درک شرایط و میزان خوردگی بلبرینگ هاست و می تواند قبل از خرابی کمپرسور اخطارهای لازم را به اپراتور بدهد ولی فرد آنالیز کننده بایستی با ساختار و کارکرد و نوع بلبرینگ های کمپرسور آشنایی داشته باشد